Recension: Lasse Lindh – Jag tyckte jag var glad

Svensk pop kan lätt bli fel, det kan lätt låta som annan svensk pop. Det är så lätt för svenska popmusiker att trilla in på Håkan Hellströms spår, det gäller att se upp för det. Inte för att Håkan är dålig, utan för att popmusikerna måste ha sitt egna sound. Det är här det blir svårt. Inte för mycket kent, inte för mycket Håkan – utan precis lagom.Skånesonen, Lasse Lindh, har alltid balanserat på gränsen mellan kent och Håkan i sina texter, men också haft ett eget bibliotek av smärtstillande refränger och lättlyssnade melodier. Detta utnytjas till max på den nya plattan – jag tyckte jag var glad. Där nästan varje låt känns riktigt ny och fräsh, utan att helt gå ifrån sitt eget tidigare sound. Min största oro innan albumet, var inte hurvida jag skulle fastna för det eller inte, utan hur han skulle kunna överträffa sitt förra album, som enligt mig borde sättas som ett nytt riktmärke på hur svensk popmusik ska låta. Detta gjorde mig givetvis orolig för hur detta album skulle låta.

Men min oro blev snabbt stillad, för “jag tyckte jag var glad” är skriven för mig, för oss – tonårspopare. Det är det inget snack om.Hela skivan är har ett spår av av tonårslöften, tonårsförhoppningar, och denna eviga kärlek – som hos Lasse aldrig tycks bli just evig. När Kom-K börjar spelas ryser jag av välbehag, för visst använder väl Lasse sin gamla melodi från “Överlever du härnösand överlever du allt”? Det gör mig helt varm. I själva texten ger Lasse uttryck för den inre längtan, efter det där jag brukar tjata om, “bara någonting”. Om hur gärna man bara vill ha någonting, någonting, vadsomhelst. Bara det kommer nu.Konstigt nog inleder skivan rätt trevande, och ger ett lite osäkert intryck på vad Lasse egentligen vill ha ut av skivan. Men efter ett par genomlyssningar växer denna hälft till skivans starkare – vilket brukar vara ett säkert kvitto på att det är ett bra album vi pratar om.

Den andra hälften är lättare att ta till sig från tagning ett, och håller lika länge som ett sånt där super batteri som aldrig tar slut. Favoritlåten är hans sista, “När du har mig förlorar du mig aldrig”. Där bjuder Lasse mig på en vacker och väldigt skör popsång som lockar fram tårarna. Återigen om tonårskärlek, återigen om svenska hjärtan, återigen den magi Lasse bjöd på från förra skivan. Och just då, vet jag att Lasse lyckades, han lyckades överträffa sitt självbetitlade album, han lyckades bevisa mig fel. Lasses röst har aldrig låtit så fin som på det här albumet, aldrig så kantat av smärta – och det ger en extra dimension till samtliga låtar. Särskilt på låten “Vi”, där allting en en gång faller samman för mig. All denna kärlek, all denna smärta. Allt kommer så rakt emot mig, han tar inga genvägar som kent och Håkan, han bara sjunger om precis vad som sker. Känslor. Hjärtan. Tårar varvas med lycka. Krossade hjärtan blandas med kärleksförklaraingar, och det är det som Lasse lyckas bäst med i svenkspop – att leverera raka känslor.

Jag tyckte jag var glad är inte svenskpops största skivsläpp under 2007, och förmodligen inte det bästa heller, men tyvärr kommer det nog vara det mest förbisedda och den mest obeprövade skivan. Det är synd. Mest för att albumet är riktigt bra, men också för att det är ett album för oss popare som vi så gärna vill ha, men aldrig riktigt har fått. Lasses album är inte bäst, men det är tillräckligt vackert för att få mig att älska det av hela mitt hjärta.

Plus: Svenskpop i sin allra vackraste och renaste form
Minus: Låter verkligen som svenskpop ska låta – på gott och ont
etttvåtrefyrafemsexsjuåttaNIOtio