Recension: Kristian Anttila – Vill ha dig

Artist: Kristian Anttila. Objekt: Singel. Längd: 3.18. Version: Studio. Release: Andra halvan av Juni.

Jag vill så gärna älska Kristians nya singel, jag känna ruset nya singlar från mina favoritartsiter brukar ge mig, men med ”Vill ha dig” är det svårt. På samtliga konserter Kristians har spelat låten så har jag blivit nyförälskad i låten ”Vill ha dig”, som länge hette Faros Kobbe, därför blev jag väldigt positivt överraskad över att den nu släpps som dragplåster för Kristians nya album. Live kvalar ”Vill ha dig” lätt in på topp fem över Kristians låtar, men studioversionen känns lite långsamare, lite för mycket instrument, och inte minst en lite för nedtonad röstkanal. Allting känns lite sämre än liveversionen, och kanske är det därför jag har lite problem med att återigen falla platt för ”Vill ha dig”. Dessa små problem kanske ändras till albumversionen som bör komma till hösten, men förmodligen blir det inte så.

Som jag sa tidigare är ”Vill ha dig” en av mina absoluta favoriter live, och givetvis följer musiken med in i studion, så det är verkligen inte en dålig låt. Tvärtom. Gitarrslingan som följer med i refrängerna är riktigt underbar, och inte minst sommrig. Någon typ av bongotrummor har tillkommit, dessa är ett välkomet inslag i låten, då jag återigen lockas till dans och sommarkänslor. Refrängen är textmässigt kanske inte hans bästa, men den sitter fast i hjärnan långt efter låtens slut och är lätt att ta till sig – alltså precis som en singel ska vara. Texten i övrigt har sina små brister, och är kanske inte heller den den bästa texten han har skrivit, men är ändå ett bevis på att Kristians lägstanivå är riktigt hög. Det är inte Kristians lägstanivå dock, han levererar textrad på textrad  som får hjärtat att slå några extra slag.

”Vill ha dig” är inte Kristians bästa låt, och långt ifrån hans sämsta – och framförallt är det en låt som gör mig glad och får sommarsolen att lysa lite mer. Solig undergångspop som han själv vill beskriva sin musik som kommer fram i sin bästa skrud i och med denna singel. Tack Kristian.

Plus: Kristian släpper nytt, och allting känns igen, fast får mig ändå att längta ännu mer till albumet
Minus: Låten gör sig lite bättre live
etttvåtrefyrafemsexsjuåttaniotio