En liten del av en liten bok.


Hejsan.
På senare tid har jag fått en hel del nya läsare, och för dessa har min bok varit en okänd liten hemlighet. Så därför tänkte jag nypublicera en av sidorna jag har skrivit.
Extra tack till Felicia för den fina kommentaren igår, puss.

När jag sitter här och tänker över den första delen av min barndom, förstår jag varför ordet är uppdelat i två ord. Barn och dom. Jag tror åtminstonde att jag förstår, först ska du leva som barn, och därefter; beroende på dina handlingar, dömas. Det är därför jag sitter här, det är därför jag tvingas höra min cellkamrat skrika sig till sömns varje natt, medan jag hör ljudet av en smärtstillande och sömntabblett verka tillsamans i ett glas fyllt med vatten. Det är mitt straff.

Jag undrar ofta hur allting kunde gå så fel, hur jag hamnade här, varför ingen sa stopp, och jag kanske viktigast av allt, var tog ni vägen? Flydde ni med tiden, tog ni farväl redan innan mina föräldrar, flydde ni som alla andra ur kriget? Var det bara jag som hade vågat stå upp, var det bara jag som hade sett klart, var det bara jag som vägrade bli som dom andra?
Jag antar att det är de fårgorna jag försöker hitta svaren på, med allt detta skrivande. Visserligen har jag inte många andra tidsfördriv, annat än att just skriva. Så jag skriver en sida till, och en till, och en till, och ytterligare en. I jakt på minnen, tid och svar. För i slutet av linan är det just tid, minnen och svar vi har kvar – och det enda som vi kan hålla fast vid.

Jag har fått min dom nu, när får jag vara barn, mamma?

~ av d. på juni 16, 2007.

2 svar to “En liten del av en liten bok.”

  1. En ådrig han mot min axel, och nu vet jag att det är dags. Dagens sista nya luft, en sista chans till verklighetsflykt innan portarna stängs.

  2. åh vad glad jag blir av att du nämnar mig! och tack, nu fick jag en inblick över boken som jag har så stora förväntingar över är skriven. Puss

Kommentera

 
