ansvar


döda ett sjukhus
ni förtjänar inte att leva
modern medicin
i kampen mot
växthusen

så varför slår vi inte ihäl varandra
om vi nu ska spara på mat
kött
och energi?

tvåhundra mil bort
en kvinna föder mitt barn
och jag undrar vad jag gör
tvåhundra mil bort

en pojke växer upp
utan pappa
men med en mamma
som jobbar
dubbelt så mycket som
jag

hon växte upp i det militära
där man bara får bära hjälm
om man vill skrika på hjälp
och när bomberna faller

och bomberna faller över sjukhusen inatt
stjärnora faller över bomberna
och idag är det dags
att önska att en faders fall

du ska bort
bort
ut ur mitt liv
du dricker
skriker
och slåss
 jag är bara tolv

du måste ge mig ett liv
du måste ge henne ett liv
du måste ge dig själv ett liv 
 du.

~ av d. på januari 4, 2008.

2 svar to “ansvar”

  1. fint. hemskt.

    Men du, vad hände med listorna för musikåret?
    Man blir ju nyfiken på vad som var i topp!

  2. Tack.

    Jadu, jag orkade inte skriva varje dag, och allting skrev så dåligt ändå så jag skrotade idéen.

    Men kan sammanfatta:
    Konsert
    1. Kent, 18e november
    2. Kristian Anttila, 9e augusti
    3. Kent, 16e november

    Album
    1. Tillbaka till samtiden – Kent
    2. Kristian Anttilas alla livelåtar
    3. Jag tyckte jag var glad – Lasse Lindh

    Artister
    1. Kent
    2. Kristian Anttila
    3. Almedal

    Låtar
    1. Ensammast i Sverige
    2. Elefanter
    3. Vill ha dig

    <3

Kommentera

 
