brott och straff


du ska heta
jag ska heta

på skolgården
en olycka
en barndom
en flicka

färgat glas på badrumsgolv
rött
vitt
och grönt
små små skärvor

vad tar du dig till?

bomben tickar
skolgården evakueras
inte

trots att bomben tickar
trots att rektorn ser
trots att flickan skakar

en mörk lock faller ner
”stjärnor faller som lockar”
som du brukar säga

en gång stal jag en cykel
du viskar till mig
”en gång stal jag ett hjärta”

jag har aldrig stulit ett hjärta
men jag stal en cykel som barn
så det gör väl mig till kriminell
och inte dig

för ett krossat hjärta
står det ingenting om i lagen

~ av d. på januari 12, 2008.

7 svar to “brott och straff”

  1. du är så bra-a david!
    och skriver så.. klockrent.
    <33

  2. tycker du kan bryta mellan ”trots att flickan skakar” och ”en mörk lock faller ner”, det känns som två helt olika dikter. plus att den sista dikten (de sista fyra styckena) är finfinare än den första dikten (resten).
    hehe. men du är duktig osv
    <3

  3. Har suttit här och läst länge nu. Dina ord gör mej mållös och ger mej den där känslan av att vilja gråta men inte kunna. Tvivla aldrig på dej själv för det du skriver känns, varje ord går rakt in i hjärtat och berör. Önskar att jag också kunde vara så äkta.<3

  4. Linnéa:
    Tack så mycket. Känns alltid lika kul att höra någon säga det. Tack.
    <33

  5. r:
    Titeln speglar diktens innehåll, dom två delarna, som det faktiskt är, representerar Brott, och Straff. Två helt skilda saker egentlinge, men som ändå hänger ihop tätt. Precis som dikten.
    Därför ser den ut som den gör. Uppmärksamt dock att du hittade två delar.
    tacktack! :*

  6. Simone:
    Hej. Igen.
    Jag vet inte riktigt på hur jag ska svara på det där. Som alltid. Någon gång måste jag fan växa upp och lära mig.

    Tack som fan. Det är sånna som du som gör att jag vill fortsätta lägga upp dikter här. Det känns som att jag gör lite skillnad när du säger sådär.
    Tack. <3

  7. jag lovar dig.. du gör skillnad<3

Kommentera

 
