på andra sidan vägen


du brukade gå på ena sidan vägen
jag på den andra
sen brukade vi mötas
i mitten
ta varandras små händer
vara vi ett tag
le ett litet tag
när ingen såg

men nu
går du på din sida
jag på min
och i mitten finns ingenting alls
inga bilar
ingen väg
inga små händer
bara någonting svart
och tomt

ibland
(idag)
får jag för mig
att jag saknar allt det där
ibland får jag för mig
att allting var tiotusen år sedan
och att du inte minns någonting alls 

~ av d. på februari 8, 2008.

2 svar to “på andra sidan vägen”

  1. det är bättre att må skit och äta en glass än att bara må skit.
    men jag har ingen glass och illamåendet börjar ge mig huvudvärk.
    så. jag skriver en rad till dig.
    för du är rätt långt ifrån mig ibland, men bara några knapptryck bort egentligen. det är ändå långt. och du är sådär överdrivet nära ibland så jag nästan storknar. vilket egentligen inte gör något, men ändå.
    haha. jag vet inte vad eller vem dikten handlar om eller riktar sig till, men jag tänkte på dig en del igår. igår morse speciellt. när jag klev av bussen, när folk i min klass pratade massor och jag helst bara ville vara någon annan någon annanstans, då tänkte jag på dig. och du var bara några knapptryck bort, men jag avstod. varför? för att jag inte vågade trycka på knapparna. shit happens. det är bättre att äta en glass. (det gjorde jag visserligen inte.)
    dagarna har börjat gå alldeles för fort. eller så har jag bara blivit medveten om hur fort tiden egentligen går. jag vet inte. det är så lite jag vet nu för tiden, behöver alltid få allting bekräftat av andra. på gott och ont. hursom, jag minns när det var sommar, jag minns att du var ledsen, jag minns att du saknade en flicka och jag minns vem det var. (är?) jag minns skolavslutningen i åttan för mig, nian för dig. jag minns alla hjärtans dag när du läste upp dikten. det är så mycket jag minns. på gott och ont. allt är på gott och ont i den här världen.
    just nu är jag trött. det här blev lite för långt.
    egentligen ville jag bara säga hej. säga att jag saknar dig. och sen hejdå.
    och kanske något mer, lite för blödigt för att skriva.
    så är det ju. vi har tuffat till oss, blivit äldre, vuxit några centimeter över marken. du mer än jag. men shit happens. det är bättre att äta en glass. (det gör jag visserligen aldrig.)
    förlåt.

  2. mycket bra. kolla gärna in mina dikter. cheers.

Kommentera

 
