glas och vin och hopp


jag skrev en skör vers om kärlek
om hur den brändes ut
om hur havet sjöng
när vinden andades ut
den tog med oss på en resa
som fick ett tvärt slut

allting måste gå sönder
likt glas och vin och hopp
allting måste förstöras
om vi någonsin ska lära oss nåt
men kom lite närmre
så ska jag hålla oss kvar
kvar i den saga
vinden gav oss till

jag skrev en dikt för oss två
om försoning och romans
en dikt där vi var unga
så unga som alla andra är nu
men dikten föll i bitar
likt glas och vin och hopp
och nu sjunger inte havet
och vinden anadas inte ut
allting är dött
och vi är den enda som återstår

~ av d. på mars 21, 2008.

4 svar to “glas och vin och hopp”

  1. Vinglas,hopp förtvivlan?Föreslår att du drar ihop texten mer, undviker alla OCH försöker hitta andra sätt till uttryck.Alltid läsa igenom-finns ett stavfel ANADAS ?Man kan inte skriva -vi är den enda? Det heter väl-vi är de enda?–Innehållet är bra men dikten är för lång´för innehållet! MVH Gladiatan

  2. Drar ihop texten mer? Jag vet inte ens vad det betyder.
    Och att använda sig av alla dessa och är ett sätt att fånga läsaren, eftersom det bryter mot svenskans regler.
    jag läser igenom mina dikter en gång, max. om jag råkar hitta ett stavfel då ändrar jag, självklart. nu råkade jag missa det, men låter det stå kvar just för att du påpekade det.
    det ska stå det enda som återstår, och ja, det var fel av mig.
    och nej, dikten är inte för lång för innehållet, eftersom innehållet ska justera längden, och inte tvärtom.
    Förresten har jag aldrig för avsikt med en dikt att göra en perfekt dikt, utan bara få ut en känsla, vilket jag lyckas med. Det värsta som finns är prettopoeter som försöker sig samla alla idioter som skriver dikter i en mall.

  3. Trodde du ville ha konstruktiva kommentarer?Inte bara beröm´viket du fick!!Prettopoeter?Vad är det?Det står´skriv kommentarer, och jag gjorde det.Gör inte om det!!

  4. Hm. Du känns rätt pretto, med tanke på din hemsida. Som för övrigt ser ut som skit :(
    Och ja, jag vill ha konstruktiv kritik.
    Och jag försvarade kritiken, som jag tyckte var helt fel.

Kommentera

 
