sommarens första natt


det är så skönt
med lite andrum
så skönt med en livsflykt
en utflykt
från världen
i juni
det är så skönt
att bara kunna försvinna
bort från allt
bort från tankar och liv
om så bara för en natt
om så bara över västerbron
om så bara tills solen gått upp

för visst är det härligt
ja
faktiskt underbart
att leva
någon gång ibland?

stockholm såg ut att ta eld
när solen sakta steg
över varje litet stort hustak
som vi såg
på långt håll
jag tror jag tog eld även då
och allting snurrade
som om ingenting någonsin hade varit sådär
och det tror jag fan heller inte någonting varit
inte alls riktigt lika fint
inte alls riktigt lika starkt
inte alls riktigt lika vackert
som då
när jag såg solen gå upp
med någon man önskar se varje soluppgång
och solnedgång med

~ av d. på juni 2, 2008.

12 svar to “sommarens första natt”

  1. åh.
    du kan konsten att förgylla dagar
    du kan konsten att tala genom ord
    du kan konsten att smälta hjärtan
    du kan skriva.

  2. men åh daviiiiiiiiiiiiiiiid
    vill ju skriva något lika rart tillbaka men jag kan inte. fast tack för helgen.
    :*

  3. sofia.

    tack. tack. tack. tack.

    jag försöker bara andas. :*

  4. Åh så fint david.
    jag ser allting.
    och det är inte lite vackert.

  5. sandra.
    :*

    tack så mycket sandra, det värmer!

  6. det är som om hjärtat fryser och samtidigt ökar i takt varje gång jag läser dina ord. och så blir det lite svårt att andas. men det är precis så som det ska vara <3

  7. ja, det är faktiskt precis exakt så det ska vara.
    hoppas det känns, känns rätt.

    <3

  8. glasflaskekrossarn.

    åh.
    men hey. du gör mer än nog som det är.

    tack själv, och för igår :*

  9. Jag älskar denna

  10. jag tycker den är fin. och allt som har att göra med den är det med.

    så tack. <3

  11. sjukt fin dikt! om man ändå kunde skriva som dig.

  12. amanda.

    tack så mycket. det är inte lika härligt som det ibland kanske verkar.

Kommentera

 
