Festival.


Det börjar dra ihop sig för att köpa festivalbiljetter och tillhörande buss- eller tågbiljetter. I mina år har jag varit på fem-sex festivaler, och alla har haft sin charm, sina minnen och sina speciella ögonblick. I år blir det bara en festival, Siesta!, i Hässleholm. Mest för att den passar bäst tidsmässigt med mina andra sommaraktiviteter. Jag tror det blir jävligt kul, särskilt som det är lite innan sommaren och jag åker med världens bästa människor. 
Är dock lite orolig för mina småsyskon som förmodligen kommer att göra festivaldebut i sommar. För er som inte vet, så är festival ingen picknick i parken, även om det ibland kan ge ett sken av det. Nej, festival är evig huvudvärk, kiss på, i, runt och igenom tältet, musik dygnet runt, mat- sömn- och hygienbrist, trasiga stolar, borttappade stolar, halva stolar, stulna stolar och återfunna stolar, och så givetvis, den klassiska, nedkissade stolar. Lägg till tveksam mat, 3-4- timmarssömn, konstig lukt och, om du har otur, lera. Självklart kan man råda bot på många av föregående saker, det finns oftast både god och bra mat i närheten, det finns i regel duschar, stolar och öronproppar. Men utan ovanståenda komponenter vore det inte festival, utan bara en picknick i parken. 
Det finns dock en hel del myter om festivaler, låt oss beta av några:
1. Det är lerigt.
– Nej, bara om det har regnat dagarna innan. Vilket det sällan gör mitt i sommaren.
2. Det är livsfarligt att åka på festival.
– Nej, det är som att vara ute vilken annan kväll som helst i Stockholm.
3. Droger florerar på festivaler.
– Det kan stämma, men florerar i lika stor utsträckning i ”vanliga livet”.

Jag gillar festivaler.

~ av d. på mars 18, 2009.

4 svar to “Festival.”

  1. det är visst massa farligt.
    jag fick ju vodkaflaskan i skallen, mitt tält regnade sönder och jag mötte en rockare. hu.

  2. Festivaler är årets höjdpunkt. Alla fina människor och all underbar musik. Mums säger jag bara
    (var btw jag som kommenterade din dikt med namnet ”365 borlänge” blev lite fel >.<)

  3. Fast allt som du nämner om festival, är det inte lite det som också är charmen med festivaler?? Det är ju några få dagar (beroende på hur många festivaler man åker på) då man släpper alla bekymmer och bara hänger sig åt sina mest basala behov. Det är det jag älskar med festivaler. Syns kanske på Siesta!, enda festivalen i år som jag hinner med….

Kommentera

 
