Kollektivtrafikens märkligaste


Jag åker mycket i kollektivtrafiken, åtminstone en timme per dag, oftast mer. Både buss, pendeltåg och ibland tunnelbana, alltså ser jag mycket märkligt varje dag. En sak märklig sak ser jag dock mer ofta en jag vill, nämligen idioter som sitter på bussen på sätet närmast gången – själva. Detta gör det omöjligt för mig, och andra medpassagerare, att få sittplats om bussen i övrigt är full, vilket den ofta är.
Jag försöker allt som oftast förstå mig på saker, inse att allting har en förklaring, detta har det dock inte. Jag kan verkligen inte förstå varför man skulle vilja sitta närmast gången och på så sätt hindra andra från att sätta sig bredvid en. Särskilt som hela bussen oftast är full. Människorna som gör detta bör förlikas med folk som ställer sig på fel sida rulltrappan och folk som tycker att det är en bra idé att lyssna på mobilmusik i rusningstrafik. 
Fast rulltrappsmänniskorna gör det säkert för att dom inte vet bättre och mobilmusikanterna gör det nog för att dom tycker om dålig musik, men bussidioterna gör det endast för att dom är tillräckligt egoistiska och rent elaka. Tror jag åtminstone.

~ av d. på april 2, 2009.

5 svar to “Kollektivtrafikens märkligaste”

  1. om det scenario du beskriver uppkommer går man fram till någon som ser jävligt stöddig ut och säger, hej kan jag få sitta där? enligt svensk norm kan man inte säga nej. då var det problemet ur världen

    • Man skulle ju lätte kunna tro det, men icke. Jag har faktiskt försökt och fick då ett argt nej. Sedan dess har jag inte vågat försöka igen, utan har istället antagit att alla dom där är elaka…

  2. Äsch. Fråga igen och igen och igen tills du får sitta där. Du löser det

  3. stör man sig på sådant är man inte lite bitter inte.. skärpning david!

  4. Förresten heter det ”mer ofta än jag vill”

Kommentera

 
