Erotik, poesi och framtid – intervju


Ny upcoming. Personporträtt. Aktuell person denna månad.

En poet. 

En tonåring med hela världen framför sig. På väg att bli känd. På väg att bli någon, i en bransch denne egentligen avskyr.  Revê:s Heidi Bordal har träffat aktuelle diktaren David Engelin och språkat om bloggar, erotik och varför tragedi lockar. 

David Engelin har utstrålning. Han har en energi, lättsam men spännande. Han förvånar mig, jag har förberett mig för att möta en mörk och djup poet. Jag har varit orolig för att mina frågor skulle verka töntiga i Engelins öron. Men mannen (han är ju faktiskt 18 år) framför mig är inte särskilt djup. Och definitivt inte mörk. Mannen framför mig är välkomnande, entusiastisk, och mina frågor svarar han enkelt och intresserat på. 

Jag gillar honom. 

David Engelin började skriva när han var 14 år. Han var olyckligt kär i en flicka och märkte hur mycket lättare kärleken blev att hantera, då han skrev av sina tankar på ett litet papper. När den olyckliga kärleken inte längre fanns, fortsatte han ändå. Han hittade andra saker att skriva om. Det blev hans terapi. Hans poesi följde med honom i hans utveckling. I maj förra året blev David för första gången publicerad. Förlaget King Inc Förlag förstod att denne Engelin faktiskt var någon att lägga tid på. Han var någon värd att publicera. 

Diktsamlingen ” Kollisionskurs” blev en samling med 70 olika dikter. Dikter med tonårskänslor om lycklig- och olycklig kärlek. Om hårda tider i skolan. Om ångesten och om lyckan. Skrivna mellan 14 och 17 år. 

Varje dikt blir bättre än den förre. Säkerligen finns det en röd tråd mellan dem, det är ju mitt liv. Men varje dikt skiljer sig samtidigt väldigt från den andre. Med tiden blir de kortare, men samtidigt mer koncisa, berättar David. 

Trots alla år av skrivande säger David att han ändå aldrig sett poesin som ett intresse. Han gillar heller inte tanken på honom som poet. Och poet-vänner är något han sen en tid tillbaka aktat sig för. 

Poeter blir så lätt överambitiösa. Sådana typer av människor har jag aldrig varit intresserad av. Självinsikt är något viktigt. 

Hur länge tror du att du kommer att fortsätta med ditt skrivande? 
Det vet jag inte. Jag ser inte mig själv som en poet i min framtid, men det är inte heller något jag har som avsikt att avsluta. Min framtid är ovis, på alla sätt. 
Men det är också så mycket svårare att skriva i en tid som denna. När jag har flickvän. Det är otroligt mycket lättare att skriva i tragedin och sorgen. Svårare att i långa dikter skriva om hur lycklig man är. 

Något som också märks på läsarna. På Davids blogg publicerar han de flesta av sina dikter. Där märker han själv hur mycket mer intressant hans läsare tycker att det är med olycklig kärlek. Inte kärlek man faktiskt mår bra av. 

Så fort jag skriver om min kärlek till min flickvän minskar antalet besökare på bloggen direkt. En lycklig person är inte lika intressant som en person i olycka. Det märks tidigt. 

Vad gör du då? Försöker du hitta något mörkt och tråkigt att skriva om? 
Inte direkt. Ett antal mindre läsare gör mig inte så mycket. Däremot har jag börjat tänka mycket på vad det är som intresserar folk i en annan nivå. Som erotik. Det är intressant hur fascinerande människor tycker att det är. 

Skulle du kunna tänka dig att skriva erotik, alltså?
Både ja och nej. Det vore kul att testa, samtidigt vet jag inte hur kul min flickvän skulle tycka att det var att jag lämnade ut vårt sexliv till alla läsare. Men absolut, utanför bloggen vore det roligt att testa. 

Med dröm om att bli sportjournalist var det tidigt naturligt att börja skriva. Och journalist vill han fortfarande bli. Men tiden efter gymnasiet är inte helt planerad än. Det han vill först är att tjäna pengar. 

Bor jag hemma ett par år till gör det inte så mycket. Jag vill tjäna pengar på mitt extra arbete och slösa bort dem. Jag vill inte ha några förpliktelser till skolan på ett tag. 

Att bli känd är inte heller något mål, däremot får det gärna komma som en fin bonus. 

Jag skulle inte ha något emot att bli känd för mitt skrivande, så länge det är för poesin och inte för något annat. Min värsta mardröm vore att bli känd för något jag egentligen inte åstadkommit. Men samtidigt hatar jag att bli igenkänd. Därför är jag ganska lugn på bloggen. Jag gillar att exponera mig själv, men endast genom dikter. Jag är definitivt inte ute efter tvåvägskommunikation. Därför är nästan varje inlägg jag skriver en dikt. 

Senare denna månad kommer David Engelins andra samling ut. ” I nöd och lust” är även denna en diktsamling på 70 dikter. Även denne från förlaget King Ink. 

Vår intervjutid är slut. Vi skiljs åt. David går åt sitt håll, och jag åt mitt. Vilken man.

~ av d. på april 28, 2009.

4 svar to “Erotik, poesi och framtid – intervju”

  1. Synd att du hatar att bli igenkänd. Jag är ju ganska bra på att känna igen dig, särskilt på kentspelningar. Hehe.
    Jag längtar efter din bok :)

  2. Så himla bra.

  3. Utlämnande’ erotisk poesi?

    Fantisera om romantiska-erotiska möten
    Blanda in det mesta i det
    Har inget med verklighet att göra
    Blir bäst så!

    MH Gladiatan

  4. åh! men vi (i alla fall jag) gillar när du är lycklig, det minst lika fint däremot vet jag att jag är dålig på att både läsa och kommentera din blogg.. det är synd.

    längtar så efter boken, hoppas att jag redan är inräknad bland de som bokat :)

Kommentera

 
