om du ser (så är du)


om du ser detta
tänk för en sekund på oss
i en tid efter alla krig
innan nästa
fann vi varandra
i en axelryckning mellan vinter och vår
fick jag ett sms från dig
jag ringde för att fråga vem det var
du svarade utan att veta att du var den jag skulle slåss för
i nätter och dagar
med en belöning överväldigande

om du ser detta
tänk på när jag kysste dig
för första gången
och hur du sprang tillbaka in i min famn fem sekunder senare
hur jag inte vågade höra av mig
men väl gjorde det ändå, för att sen inte höra mer
tills du fick ett infall
din energi så oförstörd
det rörde mitt hjärta som en elchock
och plötsligt minns jag varje känsla, av värme
fast våren knappt kommit till kalmar

om du ser detta
tänk då på den andra gången jag kysste dig
i sängen, där jag knappt vågade sova
hur vi hade suttit uppe till sex
vågade inte fråga om jag fick sova över
än mindre röra dig
men till sist låg du där, med ryggen emot
tills jag vågade hålla om, vända om dig, till mig
din läppar då känns som igår
hur länge sen var det nu?
kanske exakt två månader,
vem håller koll på tid?
ändå är minnet nära
nära till hands
under nätter då vi aldrig mötts

(mitt hjärta
jag är glad nu
men det gör inte att jag inte saknar saknar saknar dig
så himla mycket att jag ibland går itu på väg hem
vaknar varje dag med en två tre fyra tankar på dig
och jag struntar inte i dig
skulle aldrig falla mig in
du förstör mig inte, tvärtom
gör du mig hel och varje klyscha som finns i kärlek
det ändras inte, jag ändras knappt aldrig
senast jag ändrades var när du fick mig att skratta
på riktigt, alltså det var då senast jag ändrades
när du fick mig att skratta på riktigt
du är som en popsång man blir glad av
så solig och full av liv
som en stund vid en brygga när solen ligger på
som att ligga och skratta på en sommaräng medan moln efter moln flyger förbi utan att störa så att det känns som att det inget kan gå fel, så är du)

~ av d. på maj 21, 2013.

Kommentera

 
